A NAV októbertől levelet küld a hibás online számla adatszolgáltatást nyújtó adózók részére. A figyelmeztetést érdemes komolyan venni, mert az áfatervezet is ezekre az adatokra épül.

Az online számla adatszolgáltatás minőségének javítására nemcsak a számlánként akár 500 ezer forintos adóbírság elkerülése érdekében érdemes figyelni, hanem azért is, mert ezen az adatszolgáltatáson alapul a novemberben esedékes áfatervezet kiajánlás és a papírmentes számlázási folyamat lehetőségét ígérő e-számlázás is.

Mire figyelmeztet a NAV?

Az adatszolgáltatásban érintettek akkor kapnak tájékoztatást, ha valamilyen hiba folytán a NAV részére küldött online számla adatszolgáltatásunk nem ért célba, tehát az adóhatóság azt valamiért nem tudta befogadni. Az ilyen legjellemzőbb okok a következők lehetnek:

  • kötelező adat hiányzik a számla XML fájlból;
  • az adatkitöltés hibás (például dátum formátumú érték helyett betűk használata);
  • XML verziófrissítéskor elmaradt a számlázó program felülvizsgálata;
  • nem megfelelő a tesztelés új számlázó program bevezetésekor;
  • kommunikációs hiba lépett fel a NAV-nál.

Hibafeltárás és hibarögzítés a NAV oldalán

Az adóhatóság tájékoztatója alapján

A cél a sikertelen vagy figyelmeztetést kiváltó adatszolgáltatások számának csökkentése, a rendelkezésre álló számlaadatok teljességének és pontosságának javítása, ezáltal az adózói ügyviteli folyamatok hatékonyságának növelése.

Az éremnek azonban két oldala van. A NAV egyrészt támogatja a vállalkozásokat azzal, hogy automatikusan és rendszeresen feltárja a hibákat, másrészt azonban ezek a hibák dokumentáltan elérhetőek lesznek az adóhatóság számára. Amennyiben tehát később adóellenőrzésre kerül sor, a NAV elvárja, hogy az értesítéseket a vállalatok feldolgozzák és a hibákat kijavítsák.

Az adóhivatali kommunikáció részeként nemcsak az adóalanyokat figyeli a NAV, hanem azokat a szoftverfejlesztőket is, akik a 2021. augusztusban beküldött hibás adatszolgáltatásokban szerepelnek, mint fejlesztő cég. Ezáltal az adóhatóság első körben a rendszerhibákra hívja fel a figyelmet.

Az érintett vállalatok az elektronikus tárhelyükön értesülhetnek az online számla hibákról. Fontos tehát a cégkapu ügykezelők felkészítése, a kapcsolódó teendők meghatározása!

Javítsa ki online számla hibáit az adóhatósági ellenőrzés előtt!

Függetlenül attól, hogy vállalkozása kapott-e már levelet a NAV-tól vagy sem, az online számla XML adatminőségének javítására érdemes erőforrásokat áldozni. Igaz, a megfelelés nem könnyű, mert mind az áfatörvény, mind a NAV fejlesztői dokumentáció elvárásokat támaszt a vállalatok felé. Adószakértői és informatikai tudás hiányában tehát nehéz boldogulni, pedig a mielőbbi hibajavításból a vállalkozások is jelentős hasznot húzhatnak: a helyes XML fájlon alapuló adatszolgáltatás nemcsak a jelentős adminisztrációs tehermentesítéssel kecsegtető áfakiajánlás, hanem a költséghatékony, papírmentes e-számlázás alapja is.

A bejegyzés szerzője Németh Lilla, az RSM Hungary senior adószakértője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

négy × 1 =