Online számla adatszolgáltatás: már a NAV is figyelmeztet a hibákra
A NAV októbertől levelet küld a hibás online számla adatszolgáltatást nyújtó adózók részére. A figyelmeztetést érdemes komolyan venni, mert az áfatervezet is ezekre az adatokra épül.
Az online számla adatszolgáltatás minőségének javítására nemcsak a számlánként akár 500 ezer forintos adóbírság elkerülése érdekében érdemes figyelni, hanem azért is, mert ezen az adatszolgáltatáson alapul a novemberben esedékes áfatervezet kiajánlás és a papírmentes számlázási folyamat lehetőségét ígérő e-számlázás is.
Mire figyelmeztet a NAV?
Az adatszolgáltatásban érintettek akkor kapnak tájékoztatást, ha valamilyen hiba folytán a NAV részére küldött online számla adatszolgáltatásunk nem ért célba, tehát az adóhatóság azt valamiért nem tudta befogadni. Az ilyen legjellemzőbb okok a következők lehetnek:
- kötelező adat hiányzik a számla XML fájlból;
- az adatkitöltés hibás (például dátum formátumú érték helyett betűk használata);
- XML verziófrissítéskor elmaradt a számlázó program felülvizsgálata;
- nem megfelelő a tesztelés új számlázó program bevezetésekor;
- kommunikációs hiba lépett fel a NAV-nál.
Hibafeltárás és hibarögzítés a NAV oldalán
Az adóhatóság tájékoztatója alapján
A cél a sikertelen vagy figyelmeztetést kiváltó adatszolgáltatások számának csökkentése, a rendelkezésre álló számlaadatok teljességének és pontosságának javítása, ezáltal az adózói ügyviteli folyamatok hatékonyságának növelése.
Az éremnek azonban két oldala van. A NAV egyrészt támogatja a vállalkozásokat azzal, hogy automatikusan és rendszeresen feltárja a hibákat, másrészt azonban ezek a hibák dokumentáltan elérhetőek lesznek az adóhatóság számára. Amennyiben tehát később adóellenőrzésre kerül sor, a NAV elvárja, hogy az értesítéseket a vállalatok feldolgozzák és a hibákat kijavítsák.
Az adóhivatali kommunikáció részeként nemcsak az adóalanyokat figyeli a NAV, hanem azokat a szoftverfejlesztőket is, akik a 2021. augusztusban beküldött hibás adatszolgáltatásokban szerepelnek, mint fejlesztő cég. Ezáltal az adóhatóság első körben a rendszerhibákra hívja fel a figyelmet.
Az érintett vállalatok az elektronikus tárhelyükön értesülhetnek az online számla hibákról. Fontos tehát a cégkapu ügykezelők felkészítése, a kapcsolódó teendők meghatározása!
Javítsa ki online számla hibáit az adóhatósági ellenőrzés előtt!
Függetlenül attól, hogy vállalkozása kapott-e már levelet a NAV-tól vagy sem, az online számla XML adatminőségének javítására érdemes erőforrásokat áldozni. Igaz, a megfelelés nem könnyű, mert mind az áfatörvény, mind a NAV fejlesztői dokumentáció elvárásokat támaszt a vállalatok felé. Adószakértői és informatikai tudás hiányában tehát nehéz boldogulni, pedig a mielőbbi hibajavításból a vállalkozások is jelentős hasznot húzhatnak: a helyes XML fájlon alapuló adatszolgáltatás nemcsak a jelentős adminisztrációs tehermentesítéssel kecsegtető áfakiajánlás, hanem a költséghatékony, papírmentes e-számlázás alapja is.
A bejegyzés szerzője Németh Lilla, az RSM Hungary senior adószakértője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.