Olyan jogszabályi kötelezettségre szeretnénk felhívni a figyelmet, amely árukereskedőként Önöket, illetve könyvelt ügyfeleiket is érintheti. Kérem, olvassák át alábbi levelünket, és ha szükséges, a megfelelő intézkedéseket kérjük, tegyék meg. 2017. június 26–án lépett hatályba a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény (Pmt.).

 Az előírások kiterjednek többek között az árukereskedőre, amennyiben tevékenysége folytatása során kétmillió-ötszázezer forintot elérő vagy meghaladó összegű készpénzfizetést fogad el. Ez dióhéjban összefoglalva azt jelenti, hogy valamennyi 2,5 millió forintot meghaladó készpénzfizetést teljesítő magánszemélyt, illetve szervezetet be kell azonosítani (törvényi szóhasználattal: át kell világítani) a törvényben meghatározottak szerint, és erről nyilvántartást kell vezetni.

(Jellemzően magánszemélyekkel kapcsolatos ügyleteket érinti ez a szabályozás, hiszen a gazdálkodó szervezetek egymás közötti készpénzforgalmát az adózás rendjéről szóló törvény bírságmentesen 1,5 millió forintban határozza meg, így a közöttük lévő készpénzforgalom jellemzően nem éri el a 2,5 millió forintot. Ugyanakkor külföldi szervezetek esetében is előfordulhat 2,5 millió forintot meghaladó készpénzes fizetés.) (A törvény definíciója szerint árukereskedő: aki termék gazdasági tevékenység keretében történő értékesítését végzi a vásárló, a kereskedő, illetve a feldolgozó részére)

Az ezzel kapcsolatos kötelezettségek a következők lesznek:

  1. A Pmt. hatálya alá tartozó árukereskedők a tevékenységük megkezdését (2,5 M Ft, vagy feletti készpénz elfogadása) követő 5 munkanapon belül köteles kijelölni – a szervezet sajátosságától függően – egy vagy több személyt, akik a pénzmosással kapcsolatban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Irányítás Pénzmosás Elleni Információs Irodával (a továbbiakban: FIU) tartja a kapcsolatot..

A kijelölt személy adatait ezzel egyidejűleg kötelesek a VPOP KSZ17 jelű nyomtatványon bejelenteni (ÁNYK keretprogrammal lehet kitölteni). A nyomtatvány beküldését követően a NAV visszaigazolást fog küldeni, melyet a 2. pont szerinti kötelezettség mellékleteként csatolni szükséges.  

  1. Az e törvényben meghatározott kötelezettségek körébe tartozó feladatok teljesítésére a szolgáltató köteles belső szabályzatot készíteni. A belső szabályzatra minta fog készülni, melyet a kereskedelmi hatóság fog közzétenni a honlapján.

Az általános tudnivalók az alábbi linken keresztül érhető el: http://mkeh.gov.hu/nemesfemvizsgalat/Pmt

A belső szabályzatot majd az alábbi címre kell eljuttatni 3.000 Ft-os igazgatási szolgáltatási díj megfizetése mellett:

Budapest Főváros Kormányhivatala

Kereskedelmi, Haditechnikai, Exportellenőrzési és Nemesfémhitelesítési Főosztály

1089 Budapest, Bláthy Ottó utca 3-5. vagy

1534 Budapest, BKKP Pf. 919/1.

A szervezet központi e-mail címe: npfo@bfkh.gov.hu

A Pmt. átmeneti rendelkezése szerint az árukereskedő, ha nem szerepel a hatóság nyilvántartásában (vagyis eddig még nem küldött be szabályzatot), legkésőbb 2017. október 31-ig fogadhat el kétmillió-ötszázezer forintot elérő vagy meghaladó összegű készpénzfizetést. Azokra a árukereskedőkre, akik már eddig is rendelkeztek ilyen belső szabályzattal, és regisztrálva vannak a fenti nyilvántartásban, eltérő határidők vonatkoznak. Nekik a szabályzatukat 2017.09.26-ig kell benyújtani a kereskedelmi hatósághoz. Érdemesnek tartottuk felhívni a figyelmet erre a szabályozásra, mert már egy ilyen – 2,5 millió forintot elérő – tranzakció is maga után vonja a fenti kötelezettséget, és jelentős többlet adminisztrációt eredményezhet.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

4 − három =