Az elmúlt fél év során magasabb fordulatszámra kapcsolt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), így a korábbiaknál több adóellenőrzés zajlik Magyarországon – hangzott el az EY adószakmai online rendezvényén.

A vállalatoknak kiemelt figyelmet kell fordítaniuk rá, hogy kapcsolt vállalkozásaik között hogyan árazzák termékeiket és szolgáltatásaikat, mivel 2020-ban az erre vonatkozó vizsgálatok 73 százaléka adóhiány megállapításával zárult – írta az EY tanácsadócég közleményében.

Az adóhivatal 2020-ban több száz ellenőrzést végzett transzferárazással összefüggésben. Ezek során azt vizsgálta, hogy a kapcsolt vállalkozások egymás között a szokásos piaci árral összhangban kötöttek-e ügyleteket. Az erre vonatkozó vizsgálatok 73 százaléka zárult adóhiány megállapításával, aminek következtében az érintett vállalatoknak összesen 12 milliárd forinttal emelkedett az adóalapjuk.

Kisebb vállalkozásoknak is érdemes figyelniük

„A NAV tervei között idén is kiemelt helyen szerepel a transzferárazással kapcsolatos szabálytalanságok feltárása, és a magyar adóellenőrök külön képzésben is részesülnek ezen a területen. A hivatal ráadásul egyre szofisztikáltabb elemzéseket követel meg a vállalatoktól, amelyek elkészítése elmélyült szakértelmet igényel” – hívta fel a figyelmet Lipták Zoltán, az EY adótanácsadási szolgáltatások részlegének partnere.

Sokszor előfordul, hogy az adóhatóság akár már az első veszteséges év után ellenőrzi az adott vállalatot, a pandémia gazdasági hatásai miatt pedig számos nehéz helyzetben lévő hazai társaság kerülhet a hivatal látókörébe. Már kisebb vállalkozásoknál is érdemes fokozottan ügyelni a szegmentált, azaz a tevékenységek szerinti eredménykimutatás elkészítésére, illetve a transzferárak megfelelő megállapítására.

Sokat le lehet faragni

A transzferár-nyilvántartás kötelező elemeit jogszabályok rögzítik, így akár praktikusnak és költséghatékonynak is tűnhet, amikor egy vállalat saját maga készíti el a transzferár dokumentációit. A tapasztalat ugyanakkor azt mutatja, hogy hiába ismeri a vállalkozó a konkrét ügyletek adatait, az előírásoknak nem tud pusztán néhány formanyomtatvány kitöltésével megfelelni.

„Érdemes szakértőket alkalmazni a transzferár dokumentáció és a kapcsolódó összehasonlító kutatások elkészítéséhez. Az EY gyakorlatában is számos esetben előfordult, hogy megfelelően javított dokumentációval és az eredménykimutatás helyes szegmentálásával jelentősen – akár 70 százalékkal – le lehetett csökkenteni az adómegállapítás mértékét egy-egy vállalatcsoport veszteséges hazai képviseleténél” – tette hozzá Lipták Zoltán.

A jelenlegi járványhelyzet az adóbevallásokra is hatással van. A saját és az OECD iránymutatásának megfelelően a NAV elvárja, hogy egy vállalat a transzferárak alátámasztására készített összehasonlító elemzéseiben részletesen mutassa be, mikén hatott a pandémia a kapcsolt tranzakcióra, és ugyancsak indokolni kell a szükségessé vált kiigazításokat is.

Forrás: ado.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

2 × 3 =