TÁJÉKOZTATÁS – adózási könnyítés illetve csökkentett munkaidős foglalkoztatásra vonatkozó szabályok módosításáról
Kihirdetésre került a 140/2020. (IV.21.) Korm. rendelet az adózási könnyítésekről, valamint a 141/2020. (IV.21.) Korm. rendelet a csökkentett munkaidős foglalkoztatás szabályainak módosításáról. A kormányrendeleteket tartalmazó közlönyt teljes terjedelemben csatoljuk, fontosabb rendelkezéseiket pedig az alábbiakban ismertetjük.
140/2020. (IV.21.) Korm. rendelet, főszabály szerint a kihirdetést követő, azaz a mai napon lép hatályba. Ahol eltérés van, ott külön feltüntetjük a hatálybalépés napját
1.Adókötelezettségek teljesítésével kapcsolatos könnyítések:
-
- a hatálybalépés 2020. szeptember 30. között esedékessé váló alábbi adónemek megállapítási és bevallási kötelezettségnek 2020. szeptember 30.-ig lehet eleget tenni:
- társasági adó
- kisvállalati adó
- energiaellátók jövedelemadó
- innovációs járulék
- helyi iparűzési adó
- a hatálybalépés 2020. szeptember 30. között esedékessé váló alábbi adónemek megállapítási és bevallási kötelezettségnek 2020. szeptember 30.-ig lehet eleget tenni:
2. Beszámolási kötelezettség teljesítésével kapcsolatos könnyítés:
-
-
- a számviteli törvény szerinti beszámolókra vonatkozó határidók 2020. szeptember 30. napjáig meghosszabbodnak
- a beszámolókra épülő további számviteli kötelezettségek határidejét 2020. szeptember 30. napjától kell számítani
-
3. Széchenyi Pihenő Kártyára vonatkozó főbb rendelkezések:
-
-
- béren kívüli juttatásnak minősül a SZÉP Kártya
- szálláshely támogatás esetén évi 400 000,- Ft
- vendéglátás támogatás esetén évi 265 000,-Ft
- szabadidő támogatás esetén havi 135 000,- Ft
- a 3.§ (2) bekezdés szerint megemelésre került az éves rekreációs keretösszeg
- a SZÉP kártyára utalt béren kívüli juttatást a 3. § (3) bekezdés alapján nem terheli a Szochotv. szerinti adókötelezettség 2020. június 30. napjáig adott juttatások esetén
- béren kívüli juttatásnak minősül a SZÉP Kártya
-
4. 2020. december 31. napjáig nem kell megfizetni és beszedni az idegenforgalmi adót, azonban a megállapított, de be nem szedett adót be kell vallani a NAV felé. (kihirdetést követő 5. napon lép hatályba)
5. Egyéb adóigazgatási szabályok:
-
-
- a veszélyhelyzet ideje alatt végzett és az azt követő minősítés alapján az adózó megbízható adózói minősítése nem szüntethető meg a veszélyhelyzet ideje alatt vagy az azt követő harminc napon belül esedékes adókötelezettség megsértése miatt a terhére megállapított adókülönbözetre való hivatkozással.
- a veszélyhelyezt ideje alatt végzett és az azt követő minősítés során figyelmen kívül kell hagyni a veszélyhelyzet ideje alatt, illetve az azt követő 30 napon belül esedékes adókötelezettség megsértése miatt megállapított adókülönbözetet
- a 12. § alapján, az adózónak a veszélyhelyzet megszűnését követő 30. napig előterjesztett kérelme alapján, maximum 5.000.000,- Ft összegű adóra egy alkalommal, hat havi pótlékmentes fizetési halasztást, vagy legfeljebb tizenkét havi pótlékmentes részletfizetés engedélyezhető, ha az adózónak a veszélyhelyzetre visszavezethető fizetési nehézségei vannak.
- nem természetes személy adózó esetén a veszélyhelyzet megszűnését követő 30. napig előterjesztett kérelemre egy alkalommal maximum 20%-kal, de öt millió forintot meg nem haladó összegben mérsékelhető az adótartozás, ha a gazdasági tevékenység a veszélyhelyzetre visszavezethető okból lehetetlenné vált.
- adózó a veszélyhelyzet ideje alatt és a veszélyhelyzet megszűnését követő harmincadik napig mentesül a kockázati biztosíték nyújtása alól
-
6. amennyiben a pénztárgépek és az élelmiszer automaták éves felülvizsgálatának határideje a veszélyhelyzet ideje alatt jár le, a felülvizsgálatot a veszélyhelyzet megszűnését követő 120 napon belül kell elvégezni.
7. a veszélyhelyzetből kifolyólag fizetési nélküli szabadságon lévő munkavállalók jogosultak egészségügyi szolgáltatásra, a munkáltató ebben az esetben május 1.-től egészségügyi járulékot köteles megállapítani, azonban ennek összegét a munkáltató a veszélyhelyzet megszűnését követő 60. napig jogosult megfizetni
8. szociális hozzájárulási adó vonatkozásában a megállapított jövedelem 87%-át kell jövedelemként figyelembe venni (július 1. napján lép hatályba)
A 141/2020. (IV.21.) Korm. rendelet, amely a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba
1.módosításra került a csökkentett munkaidő fogalma, amely így háromhavi átlagban legalább a korábbi munkaidő 25%-át elérő, de 85 %-át meg nem haladó munkaidőben történő foglalkoztatást jelent.
2. az alapbér részeként figyelembe kell venni a felszolgálási díjat is
3. a támogatás mértéke is módosult: az alapbér általános szabályok szerint megállapított személyi jövedelemadó-előleggel és járulékokkal csökkentett összegének a kieső munkaidőre járó arányos részének 70%-a.
4. a támogatás igénybevételével a munkavállaló és a munkaadó köteles továbbá vállalni, hogy megállapodnak az alábbiakban is a támogatás idejére:
-
- csökkentett munkaidőben és
- ha a csökkentett munkaidő a módosítás előtti foglalkoztatás szerinti munkaidő felét meghaladja, úgy a csökkentett munkaidőn túli egyéni fejlesztési időben
- a támogatással együtt a munkabér összege a támogatás időtartama alatt eléri a munkavállaló alapbérét
- az egyéni fejlesztési időre a munkaadó munkabért fizet
5. abban az esetben, amennyiben a csökkentett munkaidő a módosítás előtti munkaszerződés szerinti munkaidő felét nem haladja meg, felek egyéni fejlesztési időben is megállapodhatnak
6. a támogatás nyújtásának feltételei az alábbiakkal egészültek ki:
-
- akkor nyújtható támogatás, ha a munkaadó
- megfelel a rendezett munkaügyi kapcsolatok feltételeinek és ez igazolásra kerül
- nem áll jogerős végzéssel elrendelt végelszámolás, felszámolás, csődeljárás vagy egyéb megszüntetésre irányuló eljárás alatt
7. A munkaadó a támogatás igénybevételekor továbbá az alábbiakat köteles vállalni:
-
- létszámtartási kötelezettséget a támogatás időtartamára, valamint további egy hónapig,
- a támogatás ideje alatt rendkívüli munkaidőben történő munkavégzés elrendelésére a támogatott munkavállaló tekintetében nem kerül sor, és
- az együttműködési és tájékoztatási kötelezettségével összhangban a támogatás feltételeit vagy a csökkentett munkaidő időtartamát érintő változást két munkanapon belül bejelenti a kormányhivatalnak,
- a támogatással együtt a munkabér összege a támogatás időtartama alatt eléri a munkavállaló távolléti díját,
- azt, hogy az egyéni fejlesztési időre munkabért fizet.
8. egyidőben kell benyújtani az azonos telephelyen dolgozó több munkavállalóra vonatkozó kérelmet, azzal, hogy
-
- azonos telephely vonatkozásában csak egy telephely alkalommal lehet benyújtani kérelmet
- ugyanazon munkavállaló vonatkozásában csak egy telephely vonatkozásában lehet kérelmet benyújtani
9. amennyiben a felek nem módosították a munkaszerződést a kérelem benyújtását megelőzően, úgy a határozathozatal napján a munkaszerződés a kérelemben foglaltak szerint a rendelet erejénél fogva automatikus módosul
10. a támogatás megszűnésének esetei az alábbival egészül ki:
-
- ha a támogatásban részesülő munkavállaló tekintetében a munkaadó uniós forrásból finanszírozott munkahelymegőrző vagy munkahelyteremtő bérjellegű támogatásban részesül.
11. a folyamatban lévő eljárások esetében a módosításban foglalt rendelkezéseket is alkalmazni kell és az ügyintézési határidő a hatályba lépés napjával újrakezdődik
12. változott az egyéni fejlesztési idő fogalma: a munkavállaló a munkaköréhez, vagy a munkaadó tevékenységéhez kapcsolódó fejlesztés érdekében támogatás időtartama alatt vagy azt követő két éven belül mentesül a csökkentett munkaidő miatt kieső munkaidő harminc százalékának megfelelő mértékben a munkavégzési kötelezettség teljesítése alól;
13. a foglalkoztatás esetkörei kiterjesztésre kerültek a távmunkára és az otthoni munkavégzésre is
14. támogatás havi összegének meghatározásakor a továbbiakban a távolléti díj helyett az alapbért kell figyelembe venni: A támogatás havi összegének meghatározásakor a maximálisan figyelembe vehető alapbér adókkal és járulékokkal csökkentett összege nem haladhatja meg a kérelem benyújtásakor hatályos, adókkal és járulékokkal csökkentett kötelező legkisebb munkabér kétszeresét.
15. a visszafizetési kötelezettség alól mentesül a munkáltató, ha a munkaviszony a munkaadó jogutód nélküli megszűnése, vagy a munkáltató azonnali hatályú felmondása illetve a munkavállaló felmondása következtében szűnt meg.
16. támogatás iránti kérelmében nem kell bemutatni a csökkentett munkaidőben történő foglalkoztatást megalapozó gazdasági körülményeket, ezeknek a veszélyhelyzettel való közvetlen és szoros összefüggését, a gazdasági nehézségek áthidalására vonatkozó eddig megtett és várható intézkedését és nem kell kimeríteni a munkavégzés átütemezésére nyitva álló munkaidő-beosztási lehetőségeket a kérelem benyújtásáig
17. támogatás az Mt. 214. (1) bekezdés a) pont szerinti munkaerő-kölcsönzéshez is igénybe vehető.
18. a kérelemhez nem kell csatolni a továbbiakban a csökkentett munkaidőben vagy az egyéni fejlesztési időben történő megállapodást
dr. Jámbor Bianka
Winkler, Barna és Társai Ügyvédi Iroda