Hogyan oldjam meg? – 1. rész
Most induló sorozatunkban olyan mindennapi munkaügyi problémákra, akadályozó tényezőkre, sokszor bosszantó apróságokra igyekszünk tippeket adni, amelyek megkeseríthetik munkavállaló, munkáltató életét egyaránt.
A munkaidő alternatív megszervezése kisgyermekes munkavállaló esetén.
A szituáció: bölcsőde/óvoda/iskola naponta 7-16.30-ig (tetszőlegesen behelyettesíthető) van nyitva, tart ügyeletet, munkavállaló anyuka munkaideje, oda-vissza utazási idővel – sajnálatos módon – túlnyúlik ezen.
A munkavállaló szempontjából: apuka, nagyszülő, babysitter megoldásokon túl, lehet kérni a munkáltatótól a „munkaidő-cserét”, azaz jogszerűen és akár rendszeresen elkérheti magát a munkavállaló a munkaidő vége előtt, vagy jogosult később érkezni, egyeztetve a munkáltatóval úgy, hogy más napokon tovább marad. Amennyiben a munkavállaló kérésére történnek ilyen cserék, a munkaidőhiány nem állásidő, és a „ledolgozás” nem túlmunka. Fontos azonban a megfelelő dokumentálás, vagyis hogy legyen írásos feljegyzésünk arról, hogy a „cserét” a munkavállaló kérte és nem a munkáltató rendelte el. Ha ugyanis a fenti munkavállalói kérés nincs rögzítve, az ilyen cserék miatt keletkező esetleges munkaidőhiány állásidő, míg a „ledolgozás” túlmunkának fog minősülni.
A munkáltató szempontjából: nyilván a munkáltatónak is jobb a kiegyensúlyozott anyuka, mint a kapkodó, rohanó munkavállaló, ezért, ha a működés lehetővé teszi, érdemes egyenlőtlenül megszervezni a munkaidőt: munkaidőkeret, vagy elszámolási időszak alkalmazásával azonos helyzetben lévő (kisgyerekes) két munkavállaló egyenlőtlen beosztásával.
Vannak persze komplexebb megoldások is, mindig konkrét helyzetre érdemes keresni a legmegfelelőbbet.
Az Edutax Kft. munkaügyi tanácsadási szolgáltatásairól itt tájékozódhat.
Folytatjuk…
Torma Beáta