Fontos határidő közeleg: az év végi zárás során a vállalkozásoknak számos számviteli és adminisztrációs feladatot kell elvégezniük a pontos és szabályszerű beszámoló elkészítésének érdekében. A leltárak összeállítása, az értékelési folyamatok elvégzése, a pénztárak ellenőrzése és a saját tőke vizsgálata mind kulcsfontosságú lépések. Emellett a szabályzatok frissítése és az új adószabályoknak való megfelelés is kiemelt figyelmet igényel. 

  1. Év végi leltárak elkészítése és leltárkülönbözetek elszámolása

A könyvek üzleti év végi zárásához, a beszámoló elkészítéséhez, a mérlegtételek alátámasztásához olyan leltárat kell összeállítani, amely tételesen és ellenőrizhető módon tartalmazza a mérleg fordulónapján meglévő eszközöket és forrásokat mennyiségben és értékben.

A folyamatos mennyiségi nyilvántartás vezetése esetén a leltárba bekerülő eszközök valódiságáról elegendő háromévente mennyiségi leltározással meggyőződni. Ha ilyen nyilvántartás nem biztosított, akkor minden évben kötelező a leltározás.

A leltározás során felmerülő mennyiségi különbözeteket (hiány vagy többlet) egyéb ráfordításként vagy egyéb bevételként kell elszámolni. Emellett vizsgálni kell a selejtezendő tételeket, amelyeket az előírásoknak megfelelően ki kell vezetni a könyvekből.

  1. Fordulónapi értékelések elvégzése

A mérlegben szereplő eszközök és források értékelésének aktualizálása az alábbi főbb lépéseket foglalja magában:

  • Terven felüli értékcsökkenés elszámolása: Immateriális javaknál és tárgyi eszközöknél, ha a könyv szerinti érték tartósan és jelentősen magasabb a piaci értéknél.
  • Értékvesztés elszámolása: Tulajdoni részesedést jelentő befektetéseknél, hosszú lejáratú értékpapíroknál, készleteknél és pénzügyileg nem rendezett követeléseknél, ha azok piaci értéke tartósan csökkent.
  • Értékhelyesbítés lehetősége: Ha az eszközök piaci értéke jelentősen meghaladja a könyv szerinti értéket, a vállalkozás dönthet az értékhelyesbítés alkalmazásáról.
  • Devizaárfolyamok aktualizálása: A deviza- és valutaeszközök, illetve kötelezettségek mérlegfordulónapi árfolyamon történő átértékelése.
  1. Pénztárak év végi zárása

A pénztárban kimutatott készpénzállomány valódiságát leltározással kell ellenőrizni. Az adóhatóság szigorúan ellenőrzi a készpénzes mozgások nyilvántartását, így külön figyelmet kell fordítani a pénztári egyenlegek kezelésére, elkerülve a túlzott készpénzállományt.

  1. Év végi egyeztetések, ellenőrzések
  • A főkönyvi könyvelés és az analitikus nyilvántartások egyeztetése.
  • Az adófolyószámla ellenőrzése és egyeztetése a könyvelési adatokkal.
  • Adóelőlegek és adókötelezettségek időben történő rendezése.
  1. Céltartalék képzése
  • Kötelező céltartalék képzése jogszabályi kötelezettségek (pl. garanciális és peres ügyek) fedezetére.
  • Képzés lehetséges, de nem kötelező, jövőbeni jelentős és időszakosan ismétlődő költségekre.
  • Elhatárolt árfolyamveszteségek fedezetére történő céltartalék képzése.
  1. Lekötött tartalék képzése

Az eredménytartalékból fejlesztési és egyéb előírt célokra történő lekötések elvégzése.

  1. Időbeli elhatárolások

A bevételek és költségek megfelelő időszakhoz történő hozzárendelése, különös tekintettel a több üzleti évet érintő tételekre.

  1. Vállalkozás folytatásának elve

A beszámoló készítésekor értékelni kell a vállalkozás folytatásának lehetőségét és dokumentálni kell az esetleges fennálló kockázatokat.

  1. Saját tőke vizsgálata

A saját tőke jogszabályban előírt minimális szintjének biztosítása érdekében szükséges lépések meghatározása (pl. pótbefizetés, tőkerendezés, tőkeleszállítás).

  1. Szabályzatok, dokumentációk frissítése
  • A számviteli politika, leltározási és értékelési és egyéb szabályzatok aktualizálása.
  • Transzferár-dokumentációk elkészítése és frissítése.
  • CbC riport készítési kötelezettség ellenőrzése (750 millió euró bevételi küszöb felett).
  • Globális minimumadó alkalmazása: 2024-től a multinacionális vállalatcsoportok számára kötelező a 15%-os effektív társasági adó biztosítása. A magyar jogszabályok értelmében az érintett vállalkozásoknak ki kell számítaniuk az effektív adómértéküket, és ha az nem éri el a 15%-ot, további adófizetési kötelezettség merülhet fel. Az adminisztrációs kötelezettségek és adóterhek pontosítására érdemes adószakértői segítséget igénybe venni.

Az év végi teendők elvégzését érdemes időben megkezdni, hogy megalapozottan dönthessünk cégünk jövőjéről.

A cikk szerzője: Szentirmai Balázs

Forrás: ado.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

20 + 3 =