Adatszolgáltatás a pénztárgépek forgalmáról és közvetlen adóhatósági felügyelete

Egy tavaly novemberben elfogadott módosítás szerint 2013. április 1-jétől a gépi nyugták és a pénztárgépek adatairól rendszeresen adatot kell szolgáltatni az adóhatóságnak. Az adatszolgáltatás hírközlő rendszer útján közvetlen adatlekérdezéssel is megvalósítható lesz.

A közvetlen adóhatósági adatlekérdezés alól kérelemre egyedi mentesítés adható majd, ha az adózó számára nem érhető el elektronikus hírközlő hálózat.

Az új pénztárgépek bevezetésének ütemezését a 1059/2013. (II.13.) Korm. határozat, a részletszabályokat pedig a 3/2013. (II.15.) NGM rendelet tartalmazza.

Az online adatkapcsolatra képes pénztárgépekre való átállás időpontja 2013. május 1.

Az elektronikus naplóval nem rendelkező hagyományos pénztárgépek 2013. június 30-ig való használatát, valamint az elektronikus naplóval rendelkező hagyományos pénztárgépek 2013. december 31-ig való használatát az állami adóhatóság nem szankcionálja.

2013. július 1-től az elektronikus naplóval rendelkező hagyományos pénztárgépek üzemeltetői elektronikus úton, havonta kötelesek adatot szolgáltatni a pénztárgéppel kibocsátott nyugták, egyszerűsített számlák adatairól. Az adatszolgáltatási kötelezettség technikai részleteit az adóhatóság 2013. március 10-ig teszi közzé a honlapján.

Az elektronikus naplóval nem rendelkező, tehát legkésőbb 2013. június 30-ig lecserélendő pénztárgépek engedélyszámát, típusmegnevezését szintén 2013. március 10-ig teszi közzé az adóhatóság.

Az elektronikus naplóval nem rendelkező hagyományos pénztárgépek szervizelésére, üzemeltetésére, adatszolgáltatására az átmeneti időszakban a 24/1995.(XI.22.) PM rendelet 2013. február 15-én hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Az elektronikus naplóval rendelkező hagyományos pénztárgépek esetében 2013. május 1-ig az előbbi, azt követően viszont a 3/2013. (II.15.) NGM rendelet előírásait kell követni.

A pénztárgép használatra nem kötelezett adózónak 2015. január 1-ig van lehetősége hagyományos pénztárgépet üzemeltetni.

A pénztárgépek forgalmazási engedélyezési eljárását 2013. március 20-a után nem az adóhatóság, hanem a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) folytatja le.

Pénztárgépek engedélyezése, szervizelése

2013. január 1-től az adózás rendjéről szóló törvény szabályozza a nyugta- és számlaadásra szolgáló pénztárgépek, taxaméterek engedélyezésének, szervizelésének keretszabályait. A részletes szabályokat a 3/2013. (II.15.) NGM rendelet tartalmazza. A pénztárgép, taxaméter engedélyeztetéséért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni.

Pénztárgép, taxaméter szervizként csak olyan egyéni vállalkozót vagy szervezetet lehet nyilvántartásba venni, amelynek nem áll fenn 180 napon keresztül 10 millió forintot (egyéni vállalkozónál 1 millió forintot) meghaladó adótartozása, tevékenységét az adóhatóságnak szabályszerűen bejelentette, valamint megfelel a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének. A pénztárgép szervizelését csak a szerviz adóhatósági műszerészi igazolvánnyal rendelkező alkalmazottja, vagy ilyen igazolvánnyal rendelkező egyéni vállalkozó végezheti.

A pénztárgép, taxaméter engedély nélküli forgalmazásáért akár 10 millió forintos mulasztási bírság is kiszabható. Az üzemeltetéssel, szervizeléssel kapcsolatos kötelezettségek megszegése esetén a mulasztási bírság elérheti az 1 millió forintot (magánszemélyeknél az 500 ezer forintot).

Az adóhatóság a pénztárgépet vizsgálat céljából legfeljebb 15 napra bevonhatja, ha visszaélés gyanúját észleli (korábban 10 nap volt a határidő). A pénztárgépet akkor is bevonhatja az adóhatóság, ha a hírközlő rendszer útján történő közvetlen felügyelet során tapasztalja visszaélés gyanúját, és a tényállás másként nem tisztázható.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

4 × három =